خاموش شدن کامپیوتر

عنوان : خاموش شدن کامپیوتر
گروه درخواست : مشکلات نرم افزاری و ویندوز
شرح درخواست :

با سلام
مدتی است که کامپیوتر من(pc) هنگامی که آن را روشن میکنم (برای بار اول)حدود 3-4ثانیه بعد خاموش می شود ولی وقتی که بلافاصله بعد از خاموش شدن آن را روشن میکنم مشکلی ندارد و ویندوز به خوبی بالا می آید.
این روند همیشه تکرار می شود( مثلا 1 ساعت پس از اینکه کامپیوتر را خاموش کردم و دوباره می خواهم آن را روشن کنم کامپیوتر 3-4 ثانیه بعد خاموش می شود و بلافاصله دوباره اقدام به روشن کردن آن می کنم ، دیگر مشکلی ندارد و ویندوز به خوبی بالا می آید.

برای رفع این مشکل به صورت آنلاین تمام درایور ها را آپدیت کردم(با درایور پک سلوشن) ولی نه تنها مشکل رفع نشد بلکه دیگر ویندوز بالا نمی آمد.
من بارها ویندوز را مجددا نصب کردم ام(ویندوز 7 یا 10) ولی پس از چند روزی با مشکل خاموش شدن آن مواجه میشوم هنگامی هم که درایورها را آپدیت میکنم دیگه ویندوز بالا نمی آید
(من امروز به صورت آنلاین (با درایور پک سلوشن) فقط چیپست ها را در ویندوز 10 آپدیت کردم ، که دیگر ویندوز 10 بالا نمی آید!!!!!
دیگه نمی دانم چکار کنم
لطفا مرا راهنمایی کنید
مشخصات کامپیوتر:
ویندورز 7 و 10 روی کامپیوتر نصب می باشد
Main:P81-D3 _ Intel(r) core(tm) i5-4440
8GB RAM 64 BIT


پاسخ کارشناس

با سلام
خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر میتواند دلایل متعددی داشته باشد :
1 - یکی از دلایل مهمی که لپ تاپ و کامپیوتر شما برای بار اول و به صورت ناگهانی خاموش می شود گرم شدن آن است . حقیقت این است که اکثر کامپیوترها از یک مکانیسم پیروی می کنند که در صورت داغ شدن یکی اجزا برای حفاظت از اجزای سخت افزاری، کامپیوتر شما خاموش خواهد شد . CPU یکی از اجزا هست که بیشتر در معرض داغ شدن قرار دارد . کثیف بودن هیت سینک CPU ، نصب اشتباه هیت سینک و از بین رفتن خمیر سیلیکون باعث داغ شدن CPU می شود .
همچنین جهت غلبه بر مشکل گرمای زیاد و فن کثیف که به دلیل عدم نگه داری مناسب به وجود آمده، می بایست قسمت فن پردازنده، فن کیس و فن کارت گرافیک را چک نمائید در صورتی که هر یک از آنها قژ قژ می کرد به این معنی می باشد که احتمالا فن مورد نظر شکسته است .
2- دلیل عمده ی دیگری که باعث خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می باشد، آسیب دیدن مجدد یا شکسته شدن یکی از اجزای سخت افزاری است به خصوص در کامپیوترهایی که قبلا تعمیر شده اند . اگر جز سخت افزاری جدیدی به کامپیوتر خود اضافه کرده اید آن را حذف کرده و مجددا چک کنید که آیا مشکل برطرف میشود یا خیر . سخت افزارهایی که نیاز دارید آنها را بررسی کنید عبارتند از : CPU , RAM , مادربرد، منبع تغذیه و کارت گرافیک .
3 - پشت کامپیوتر شما، قسمتی که سیم برق متصل می شود منبع تغذیه وجود دارد که یک جعبه کوچک همراه با فن است که گرما را از اجزای آن دور خواهد کرد . زمانی که منبع تغذیه دچار مشکل شود کامپیوتر شما به صورت ناگهانی خاموش می شود .
4 - اگر بعد از تمام توصیه های بالا هنوز مشکل دارید و کامپیوتر شما به صورت ناگهانی خاموش می شود احتمال دارد مشکلی در سیستم عامل شما وجود داشته باشد لطفا مراحل زیر را برای اطمینان چک نمائید :
کامپیوتر خود را ریستارت کرده و هنگام بوت شدن آن را بر روی CMOS تنظیم کنید سپس وقتی کامپیوتر شما با تنظیمات CMOS لود شد ، اجازه دهید تنظیمات به درستی کامل گردد . اگر کامپیوتر شما پس از کامل شدن تنظیمات CMOS خاموش نشد سیستم عامل شما دچار مشکل است و شما نیاز دارید مجدد سیستم عامل مورد نظرتان را نصب نمائید .
5 - یکی از علل نادر در خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر شما ، ویروس های کامپیوتری هستند . برخی از ویروس ها کامپیوتر شما را خاموش می کنند و سپس آن را مجددا روشن می کنند . این ویروس ها معمولا توسط یک برنامه خاص در کامپیوتر شما اجرا می شوند . برای برطرف کردن این مشکل یک آنتی ویروس به روز نصب نمائید تا از آلوده نبودن و اسکن روزانه کامپیوترتان مطمئن شوید .

با تشکر ،
محمد جواد توانگر
پاسخیاب

توسط محمد جواد توانگر در تاریخ 1396/01/16

شما هم سوال دارید ؟

از کارشناسان پاسخیاب بپرسید!